ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﺣﺒﯿﺐ ﺳﺎﻫﺮ / همت شهبازی 

 

ﮔﺎه ﺳﺎﻫﺮ در ﺑﯿﺎن ﺗﺨﯿﻼت ﺧﻮد آﻧﻘﺪر وﺳﻮاس ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ واﻗﻌﯽ را ﻧﯿﺰ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﺨﯿﻞ و ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﻌﺮﻫﺎي او ﮔﺎه ﺣﺎﻟﺘﯽ از ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﯽ ﮔﯿﺮد .ﭘﻨﺎه ﺑﺮدن ﺗﺨﯿﻞ و ﺗﺤﻠﯿﻞ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ در روﯾﺎي ﺷﺎﻋﺮ ﭼﯿﺰي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ را در اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﺼﻤﻢ  ﻣﯽ ﺳﺎزد .او از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ واﻗﻌﯿﺘﯽ دﯾﮕﺮ و ﻓﺮاﺗﺮ از اﯾﻦ ﺟﻬﺎن و ﻫﺴﺘﯽ آن ﻣﯽ ﭘﺮدازد .در دﻧﯿﺎي ﻓﺮاواﻗﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺟﻬﺎن ﺧﻮد را ﺑﯿﺎﻓﺮﯾﻨﺪ و ﺟﻬﺎن ﺑﯿﻨﯽ اش را ﺑﺮ آن ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ .از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ او راﻫﯽ ﺑﺎز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺮاي واﻗﻌﯿﺘﯽ و ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ در اﻧﺪﯾﺸﻪ و ﺗﺼﻮراﺗﺶ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ .ﮔﻮﯾﯽ ﺷﺎﻋﺮ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ در ﺷﻌﺮ ﺑﻪ رواﯾﺖ آن ﻣﺸﻐﻮل اﺳﺖ ﻣﮑﻔﯽ ﺑﺮاي ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ و ﺟﻬﺎن ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﺪ ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ از ﺗﺨﯿﻞ ﺧﻮد ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﺗﺎ دﻧﯿﺎي ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮد را از اﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﺗﺼﻮر درآورد . دﻧﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﺎ ﺗﺨﯿﻞ ﺧﻮد در ﺻﺪد آﻓﺮﯾﻨﺶ آن اﺳﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺪاﻋﯽ  اﻧﺪﯾﺸﻪ و ﺟﻬﺎن ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﺮاي ﻣﺎﻫﯿﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ ﺗﻤﺎم رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳﺖ .  اﯾﻦ روﯾﮑﺮد ﯾﻌﻨﯽ ﭘﻨﺎه ﺑﺮدن ﺑﺮ ﺗﺨﯿﻞ، ﺷﻌﺮ ﺳﺎﻫﺮ را در دو ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ .از ﯾﮏ ﻃﺮف ﺷﺎﻋﺮ آﻧﭽﻨﺎن در ﺗﺨﯿﻞ ﺧﻮد ﻓﺮو ﻣﯽ رود ﮐﻪ ﺷﻬﺮ را از داﯾﺮه درك ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﺎرج ﻣﯽ ﮐﻨﺪ در اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ از اﺷﻌﺎر ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﺷﻌﺮ از ﺗﺨﯿﻞ ﺗﺠﺮﯾﺪي ﺑﻬﺮه ﻣﯽ ﺑﺮد .اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻮد ﻧﻮﻋﯽ ﻗﺪرت ﻫﻨﺮي ﺷﺎﻋﺮي را ﻣﯽ رﺳﺎﻧﺪ وﻟﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺑﻮدن و ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﺪن ﺑﻪ ﺗﺼﻮر ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد .از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﮔﺎه اﯾﻦ ﺗﺨﯿﻞ آن ﭼﻨﺎن ﺳﯿﺎل و در ﺗﻮاﻟﯽ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ و ﺑﻬﻢ ﺗﻨﯿﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﯾﮑﯽ از ﻋﺎﻟﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮم ﻫﺎي ﺑﯿﺎن ﺷﻌﺮي در ادﺑﯿﺎت ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻫﺴﺘﯿﻢ .  او در اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ از ﺷﻌﺮﻫﺎ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺷﻌﺮي زﻣﯿﻨﻪ اي ﺑﺮاي اﻟﻘﺎي ﺗﺼﻮرات و  اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎي ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ را ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .ﺑﺮاي ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف، ﺣﺘﯽ ﻋﺎدي ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ روزﻣﺮه را ﻧﯿﺰ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .در اﯾﻨﺠﺎ روح ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺷﻌﺮي ﻧﯿﺰ زﻧﺪه و ﺟﺎﻧﺪار ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭼﺮا ﮐﻪ از ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎي ﮐﻠﯿﺸﻪ اي و ﺳﻨﺘﯽ ﺑﻪ دوراﻧﺪ و ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺷﺎﯾﺪ ﺗﺼﻮر آن ﺑﺮاي ﻣﺨﺎﻃﺒﯽ ﮐﻪ ذﻫﻨﺶ ﻋﺎدت ﺑﻪ ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺳﻨﺘﯽ دارد، ﮔﺮان ﺑﺎﺷﺪ وﻟﯽ ﺳﺎﻫﺮ آﻧﭽﻨﺎن ﻫﻨﺮﻣﻨﺪاﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ را ﻧﯿﺰ ﺑﺪﻧﺒﺎل ﺧﻮد ﻣﯽ ﮐﺸﺎﻧﺪ و ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮش ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﻣﺪرن و ﻋﺎدت ﮔﺮﯾﺰ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﺷﻌﺮي ﮐﺎﻣﻼً ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺧﻮد را ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺑﺮاي ﺧﻮد ﻫﺴﺘﯽ و ﻣﻮﺟﻮدﯾﺘﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻠﻤﺎت در ﺟﺎي ﻋﺎدي ﺧﻮد و ﺑﺎ ﺗﺼﺎوﯾﺮ روزﻣﺮه ﺧﻮد ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻠﮑﻪ آﻧﻬﺎ در ﺗﺨﯿﻞ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ و ﺣﻼﺟﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻣﺎرك و ﺗﺼﻮر و  اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺟﺪﯾﺪي ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد و اﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻮع و ﺟﺬاﺑﯿﺘﺶ ﺑﺮاي ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﺷﻮد .از ﻫﻤﯿﻦ دﯾﺪﮔﺎه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺳﺎﻫﺮ را ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﺷﻌﺮ آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﻧﯿﺰ داﻧﺴﺖ .ﭼﺮا ﮐﻪ دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ و ﺣﺎﻟﺖ دادن ﺑﻪ اﺷﯿﺎء و ﺗﺼﻮرات و واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ از اﺻﻮﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﮑﺘﺐ ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﺷﺎﻫﺪ آن ﺑﻮده اﯾﻢ و اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﺷﻌﺮ ﺳﺎﻫﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮔﺮدد .او ﮔﻮﯾﯽ ﺑﺮاي ﺧﻮد ﻋﯿﺐ و ﻋﺎر ﻣﯽ داﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻧﺪﮐﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻣﺎﻫﯿﺘﺶ و ﺑﻪ ﺷﮑﻞ واﻗﻌﯿﺘﯽ ﻣﻠﻤﻮس ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺟﻬﺎن ﺑﭙﺮدازد؛ ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺷﮑﻞ دادن ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﻬﺎن ﻋﺎدي  ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺟﻬﺎن ﻣﺘﺼﻮر در ذﻫﻦ ﺧﻮد ﺑﺮﻣﯽ آﯾﺪ . ﭼﯿﺰي ﮐﻪ در اﯾﻨﺠﺎ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﻤﺎم ذﻫﻨﯿﺖ ﺧﻮد را ﺑﺮ   ﺷﻌﺮ ﺳﻮار ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﻣﺎ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ از آن ﺣﺎﺻﻞ  و ﺑﻪ ﻋﯿﻨﻪ دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺟﻬﺎﻧﯽ ذﻫﻨﯽ و دروﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺷﺎﻋﺮ رخ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ واﻗﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ در ﭘﯽ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺑﻪ آن از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺼﻮرات ﺧﻮد اﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ دﯾﮕﺮ روﻧﺪ ﺷﻌﺮ ﻃﻮري اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﮔﻮﯾﯽ ﺑﺎ ذﻫﻦ و ﺟﻬﺎن ﺳﻮداﯾﯽ ﺧﻮد در ﺣﺎل ﮔﻔﺘﮕﻮ و ﺑﻪ اﺻﻄﻼح ﺑﻪ ﺗﺨﯿﻞ و روﯾﺎﺑﺎﻓﯽ ﻣﺸﻐﻮل اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ اي ﮐﻪ از ﺷﻌﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد روﯾﺎﺑﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ واﻗﻌﯿﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد در اﺟﺘﻤﺎع ﻣﺠﺎﻟﺴﺖ دارد .ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﺎ ﺷﻌﺮ او را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روﯾﺎﺑﺎﻓﯽ و ﮐﺎﺑﻮس آن ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ از ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﻣﺘﺼﻮر اﺳﺖ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺒﻪ ﮐﺎﺑﻮسﻫﺎي ﻓﺎﺟﻌﻪ آﻣﯿﺰي ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻗﻨﺎع ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ واﻗﻌﯽ ﺑﻮدن آن ﻣﯽ ﭘﺮدازد.  در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮاﻗﻊ ﺗﺨﯿﻼت ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﺳﺎﻫﺮ، ﻫﻮﯾﺖ ﺟﻬﺎن ﻋﯿﻨﯽ و رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ  را ﭘﻮﺷﯿﺪه ﻧﮕﻪ ﻣﯽ دارد .اﺣﺴﺎس آﻧﻘﺪر ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻟﻤﺲ و ﻏﯿﺮ ﻋﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻻﯾﻪ ﻫﺎي ﭘﯿﭻ درﭘﯿﭻ آن را ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ وﻗﻮف ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺗﺨﯿﻠﯽ او ﺗﺸﺨﯿﺺ و ﺗﻤﺎﯾﺰ داد .ﮔﺎه در ﺷﻌﺮ ﺳﺎﻫﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ را ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻋﯿﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻣﻄﺮح ﮐﺮدن آﻧﻬﺎ و ﻃﺮﯾﻘﻪ رواﯾﺖ آن ﻃﻮري اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﯿﻨﻪ آن را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ اﻣﺎ او آﻧﭽﻨﺎن آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ذﻫﻦ ﺧﻮد ﺗﺒﻌﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و در آﻧﺠﺎ ﺑﺮاي آﻧﻬﺎ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺎز ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ آﻧﻬﺎ را ﺟﺰو ﺧﺼﻠﺖ ﻫﺎي ذﻫﻨﯽ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺼﻮر در ﻣﯽ آورﯾﻢ .ﭼﺮا ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ در ﺑﯿﺎن اﯾﻦ دﻧﯿﺎي ﻋﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ذﻫﻦ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﻫﯿﭻ واﺳﻄﻪ اي وﺟﻮد ﻧﺪارد ﺣﺘﯽ ﺧﻮد ﺷﺎﻋﺮ ﻧﯿﺰ در آن واﺳﻄﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﭘﺮدازي ﻫﺎي او ﺟﻬﺎﻧﯽ در ذﻫﻦ ﻣﺎ ﺑﺎز ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و در آﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻫﻮﯾﺖ ﺧﻮد ﻣﺸﻐﻮل ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .  ﺗﺼﻮﯾﺮ ﯾﮏ ﭘﺪﯾﺪه را ﺑﻪ آﺳﺎﻧﯽ رﻫﺎ  «ﻟﯿﺮﯾﮏ ﺷﻌﺮﻟﺮ»ﺳﺎﻫﺮ ﺑﺨﺼﻮص در ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ او ﺗﮑﺎﻣﻞ آن ﭘﺪﯾﺪه را از اﺑﺘﺪا ﺗﺎ اﻧﺘﻬﺎ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﮐﺮده، آﻧﻬﺎ را در ﺣﺎﻟﺖ ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و در ﺧﺼﻠﺖ ﻫﺎ و ﺧﻠﻖ و ﻣﻨﺶ ﻫﺎي ﻣﺴﯿﺮ زﻧﺪﮔﯽ ﻗﺮار

ﻣﯽ ، ﺧﻠﻖ و ﻣﻨﺶ او در ﺣﯿﻄﻪ «ﭘﺮﯾﺨﺎن» دﻫﺪ .ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل در ﺗﻮﺻﯿﻒ  رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺗﺼﻮﯾﺮي ﺟﺰء ﺑﻪ ﺟﺰء ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد :  ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺨﯿﻠﯽ او ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺮﮐﯿﺐ اﺣﺴﺎس ﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن و ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺗﻼﻗﯽ و ﺗﺮﮐﯿﺐ ﭼﻨﺪ اﺣﺴﺎس ذﻫﻨﯽ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ اﺳﺖ، ﺗﻌﻠﻘﺎت ﭘﯿﭽﯿﺪه ذﻫﻨﯽ ﺷﺎﻋﺮ راﺑﻄﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ و اﺷﯿﺎء را ﺑﺎ ﻧﺎﻫﻤﮕﻮﻧﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .زﯾﺮا ذﻫﻦ ﺳﺎده ﮔﺮاي ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﺗﻮ در ﺗﻮي ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺳﻮررﺋﺎﻟﯿﺴﺘﯽ آﺷﻨﺎ ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اراﺋﻪ ﺗﻮﻫﻤﺎت رﻣﺎﻧﺘﯿﮏ ﻋﺎدت دارد ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﺗﻐﺰل ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺗﻨﻬﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮده و ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﺨﺎﻃﺐ را ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ذﻫﻨﯿﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎي ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ .ﺷﺎﯾﺪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺷﻬﺮﯾﺎر ﻫﻤﯿﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﯿﺎﻧﯽ ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪ «ﺳﻬﻨﺪﯾﻪ» ﻫﺎي  اي ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﺳﯿﺮ ﺗﮑﺎﻣﻠﯽ و ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮي ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎي ﺷﺎﻋﺮاﻧﻪ آن ﺗﺸﺎﺑﻪ ﺳﺮﺷﺖ اذﻫﺎن ﻋﻤﻮﻣﯽ  ﺑﺎ ﺳﺮﺷﺖ ﺳﻨﺘﯽ ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪ دﺧﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﺳﺎﻫﺮ ﺑﻪ ﯾﮑﺒﺎره اﯾﻦ ﻣﺒﺎدﻻت را ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽ زﻧﺪ، ﺗﻐﺰل او ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ دﯾﺪ ﺑﺪﻋﺖ ﮔﺮاﻧﻪ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻪ ﺷﻮد .در دﻧﯿﺎي ﺧﯿﺎﻟﯽ او ﻫﺮ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﺮﺳﯽ اﺳﺖ و در ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎي ﺷﻌﺮ ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺧﻮد را ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ .ﺗﺨﯿﻞ او ﺑﺮاي ﺗﺼﻮﯾﺮ ﭘﺮدازي ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ و ﺗﮑﺮار ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ در آن ﺑﻪ ﻧﺪرت ﯾﺎ اﺻﻼً دﯾﺪه ﻧﻤﯽ ﺷﻮد ﺑﺮاي ﻫﻤﯿﻦ و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪم ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮي، ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺑﻌﺪ از ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﻌﻀﯽ از ﺷﻌﺮﻫﺎي او، ﭼﺸﻤﺎﻧﺶ را ﻣﯽ ﺑﻨﺪد ﺗﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ و ﺣﻀﻮر ذﻫﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺑﺮاي درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﭘﯿﺪا ﺑﮑﻨﺪ .اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﮔﺎه ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ او ﻧﯿﺰ ﻣﯽ ﺷﻮد ﭼﺮا ﮐﻪ ﮔﺎه ﺷﺎﻋﺮ آﻧﭽﻨﺎن در ﺗﺼﻮﯾﺮﺑﺮداري ﻣﺤﺾ ﻣﺤﻮ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﻧﻌﻄﺎف ﮐﻠﻤﺎت در ﻣﺤﻮر ﺗﺼﻮرات دروﻧﯽ ﻣﻨﺠﻤﺪ ﺷﺪه ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي ﺑﺮون اﻓﮑﻨﯽ را ﺑﺮاي ﺗﺴﺨﯿﺮ روح ﻣﺨﺎﻃﺐ از دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ .اﯾﻦ ﮐﺎر ﻧﻮﻋﯽ  روﻧﻮﯾﺴﯽ از ﭘﺮده ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺗﺼﺎوﯾﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﺨﯿﻞ ﺧﻮد را ﺣﻮل ﻣﺤﻮر آن ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎن در ﻣﯽ آورد .در ﻣﻮاﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﻫﺮ ﺗﺨﯿﻞ و ﺗﺼﻮﯾﺮﻫﺎي ﺧﻮد را ﺑﺎ ﮔﺮﯾﺰ ﺑﻪ ﺣﻮاﺷﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﯿﺎن اﺻﯿﻞ از واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎي زﻧﺪﮔﯽ ﻫﻤﺮاه ﻣﯽ ﺳﺎزد ﻣﺎ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﺎ   و رﻓﺘﺎرﻫﺎي واژﮔﺎن را در دل و روح ﺧﻮد اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ در ﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﻣﻮارد ﺗﺨﯿﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺳﺎﻫﺮ ﺣﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ و آﮔﺎﻫﯽ را از ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺳﻠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .  ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل درﺳﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﻫﺮ در ﺗﺼﻮﯾﺮﭘﺮدازي ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ  ﺟﺰء ﺑﻪ ﺟﺰء ﻣﻄﺎﻟﺐ اﻗﺪام ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﻣﺎ اﯾﻦ ﺑﻪ آن ﻣﻌﻨﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ او اﺷﯿﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺷﺪه را ﻣﻘﺪم ﺑﺮ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻮد ﺑﭙﻨﺪارد ﺑﺮﻋﮑﺲ ﻣﺨﺎﻃﺐ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﮐﻪ ﺑﺎ ﺧﺼﻠﺖ ﻫﺎي ﺧﻮد و اﺷﯿﺎ و ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻫﺎي ﺣﻮل و ﺣﻮش آن ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﯿﻖ آﺷﻨﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد در ﮐﻨﺎر آن و ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻘﺪم ﺑﺮ آن اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎ و اﻓﮑﺎر و ﻣﻮﺿﻊ ﮔﯿﺮي ﻫﺎي ﺷﺎﻋﺮ را ﻧﯿﺰ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻃﺮز ﻋﯿﻨﯽ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .وﺳﻮاس ﻫﺎي ﺗﺼﻮﯾﺮﭘﺮدازي در ﺷﻌﺮ ﺳﺎﻫﺮ ﻫﺴﺖ اﻣﺎ اﯾﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺻﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ  ﮐﻨﻨﺪه  اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎي ﺷﺎﻋﺮ اﺳﺖ .